Wolt väljer Foodla som partner för produktdata – stärker sitt retailerbjudande
Techbolaget och plattformen Foodla inleder ett nytt strategiskt samarbete med Wolt, en av Nordens ledande aktörer inom quick commerce. Samarbetet innebär att Wolt ansluter till Foodlas plattform som källa för produktdata, för att effektivisera hantering och mottagning av produktinformation från sina partners.
Med kopplingen till Wolt når både sortiment och användare i Foodla – varumärken, leverantörer och butiker inom flera retailsegment – ytterligare en viktig försäljningskanal.
”På Wolt investerar vi stort i att bredda vårt erbjudande inom retail, med särskilt fokus på livsmedel. Under det senaste året har vi mångdubblat tillgången till dagligvaror på vår plattform i flertalet svenska städer och etablerat nya partnerskap. Vi ser tydligt att ett starkt och varierat sortiment, kombinerat med hög kvalitet i produktinformationen, är avgörande för både kundupplevelse och efterlevnad av lagkrav och EU-direktiv.
Därför är vi väldigt glada över att inleda ett samarbete med Foodla – en aktör med gedigen expertis inom produktdata och en redan stark närvaro inom svensk dagligvaruhandel. Med Foodla som partner kan vi ytterligare vässa vårt sortiment genom tillgång till kvalitetssäkrad produktinformation för tusentals nya artiklar, vilket gör det möjligt för oss att skala upp snabbare och mer strukturerat. Det är en viktig del av vår långsiktiga strategi att erbjuda våra kunder en ännu bättre, tryggare och mer informativ shoppingupplevelse.” – Johan Grönvall, VD på Wolt Sverige
Foodla fortsätter att växa som nav för artikeldata inom svensk retail. Plattformen används i dag av aktörer inom både livsmedel, hälsa, hem och specialvaror – och samarbetet med Wolt är ett steg i att bredda möjligheterna för leverantörer att via Foodla hantera sortiment för alla sina försäljningskanaler, med bibehållen datakvalitet.
– Samarbetet med Wolt är en del av det vi ser i hela retailbranschen: produktdata har blivit en nyckelkomponent i modern retail, säger John Brüel Gabrielsson, VD på Foodla.
Vår roll är att förenkla skapandet och flödet av produktinformation, så att producenter, leverantörer och butiker – oavsett storlek – enkelt kan dela data och möta kraven från alla sina försäljningskanaler inom retail – till en lägre kostnad, men med högre datakvalitet, bättre regelefterlevnad och kortare ledtider. Vi ser fram emot att hjälpa både Wolt och våra användare att nå ut ännu bredare, snabbare och med bättre produktinformation.
Om Foodla
Foodla är ett svenskt AI-techbolag som utvecklar en plattform för insamling, skapande, kvalitetssäkring och distribution av produktdata inom retail. Med en lösning som är enkel, skalbar och kostnadseffektiv hjälper Foodla leverantörer, varumärken och butiker att digitalisera produktinformation för både fysisk handel och e-handel. Bland kunderna finns flera av Sveriges största retailaktörer.
Om Wolt
Wolt är ett teknikföretag som driver en leveransplattform som kopplar samman konsumenter med ett brett utbud av butiker – inklusive restauranger, livsmedelsbutiker, djuraffärer, elektronikbutiker och mycket mer. Genom Wolt-plattformen kan kunder hitta, beställa och få sina varor levererade snabbt via direktleverans.
Foodla är ett svenskt techbolag som utvecklar en plattform för insamling, kvalitetssäkring och distribution av produktdata inom retail. Med en lösning som är enkel, skalbar och kostnadseffektiv hjälper Foodla leverantörer och butiker att digitalisera produktinformation för både fysisk handel och e-handel. Bland kunderna finns flera av Sveriges största dagligvaruaktörer.