Foodla i nytt strategiskt partnerskap med ICA – förenklar hanteringen av produktinformation i e-handeln

jul 10, 2025 | Press

Stockholm, 10 juli 2025 – Det svenska techbolaget Foodla har ingått ett samarbete med ICA, där parterna har knutit ett affärsavtal som innebär att ICA använder Foodlas digitala plattform för att få in, hantera och utveckla produktdata inom den snabbt växande e-handeln. Plattformen gör det möjligt att effektivt och strukturerat samla in kvalitetssäkrad produktinformation från leverantörer – för tusentals varor i ICA-butikernas externa sortiment. Det här uppdraget tydliggör Foodlas position som en ledande plattform för produktdatainfrastruktur i dagligvaruhandeln.

Partnerskapet markerar ett viktigt steg i ICAs fortsatta satsning på att modernisera sin e-handelsplattform och skapa en mer sömlös upplevelse för kunderna. Samtidigt är det en del av ICAs ambition att vara en effektiv och attraktiv samarbetspartner för butikernas leverantörer – genom att erbjuda ett modernt, lättanvänt och kostnadseffektivt verktyg för att dela produktinformation. Genom att använda Foodlas plattform, som redan är väl etablerad bland många leverantörer, får ICA en skalbar och automatiserad lösning för att säkerställa att produktdata är korrekt, uppdaterad och lättillgänglig – något som är avgörande i den digitala butiken.

”Vi är stolta över att få förtroendet från en så stark och etablerad aktör som ICA. Vårt uppdrag med plattformen är att göra det enkelt, billigt och snabbt för både ICA och butikernas leverantörer att skapa, distribuera och hantera kvalitetssäkrad produktdata. Det ska vara en självklar hygienfaktor – inte ett hinder – för alla leverantörer, stora som små, som säljer via dagligvaruhandeln. Att digitalisera en produkt för e-handeln ska inte behöva ta månader – och kosta tusenlappar – för butikernas leverantörer. Med Foodla går det på minuter – till en bråkdel av kostnaden. Det här samarbetet är ytterligare ett bevis på att vår plattform är mogen och skalar väl, även i de mest krävande miljöerna,” säger John Brüel Gabrielsson, VD och medgrundare av Foodla.

Foodla, som tidigare inlett samarbeten med bland annat Coop, fortsätter därmed sin tillväxtresa och stärker sin roll som en nyckelspelare för masterdata inom dagligvaruhandeln.

”Effektiv insamling av artikeldata från leverantörer med hög datakvalitet är en grundförutsättning för att vi ska kunna möta kundernas förväntningar – särskilt i de digitala kanalerna, där kraven på korrekt, uppdaterad och lättillgänglig produktinformation är högre än någonsin. Tillsammans med Foodla har vi möjliggjort en effektiv och skalbar datahantering med minimalt manuellt arbete och korta ledtider för alla externa artiklar från ICA-butikernas leverantörer. Resultatet är fler produkter online med komplett och tillförlitlig information – och ICA-handlarna kan gå ut med ett lika starkt sortimentserbjudande online som i butik.” säger Peter Johansson, Product Manager Retail Solutions, ICA Sverige AB.

Samarbetet är redan i drift och omfattar ICAs e-handelsverksamhet – i en tid då både efterfrågan och kundernas förväntningar på sortimentsbredd samt tydlig och tillgänglig produktinformation ökar snabbt.

Samarbetet med ICA är ytterligare ett kvitto på Foodlas förmåga att lösa affärskritiska problem i stor skala – och på att Foodlas plattform nu är en etablerad del av infrastrukturen för svensk e-handel och masterdatahantering.

Ämnen

Livsmedelsindustrin

Även publicerad här

https://www.dagligvarunytt.se/alla-nyheter/nyheter/ny-tjanst-ska-starka-ica-online

https://www.fri-kopenskap.se/article/view/1174476/foodla_vaxlar_upp_nytt_avtal_med_ica

 


Foodla är ett svenskt techbolag som utvecklar en plattform för insamling, kvalitetssäkring och distribution av produktdata inom retail. Med en lösning som är enkel, skalbar och kostnadseffektiv hjälper Foodla leverantörer och butiker att digitalisera produktinformation för både fysisk handel och e-handel. Bland kunderna finns flera av Sveriges största dagligvaruaktörer.